تیتر اخبار



  چاپ        ارسال به دوست

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در همایش صدف کوثر

حضرت خدیجه، مریم ثانی است

 

این مرجع تقلید ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت: این همایش گذشته از صبغه دینی و علمی دارای صبغه حقوقی هم است چون حقوق متقابل مادر و فرزند ایجاب می کند که فرزند مادرش را شناخته و بشناساند و بر این پیوند فرزندی و مادری فهم کند.

او افزود: اگر فرمود:«واذاکروا امهاتکم» و اگر حکومت توسعه موضوع در اینجا سهم تعیین کننده دارد که دارد بر حقوق متقابل فرزند و مادر هم سهمی دارد و اگر حقوق مادر لازم است و اولین حق شناخت پاکدامنی مادری مادر است ما در برگزاری چنین همایشی دیر جنبیدیم.

آیت الله جوادی آملی گفت: جامعه را عقلانی کردن نه کار سخت بلکه کار هر حکیم و متکلمی نیست؛ فرهنگ جاهلی را فرهنگ عاقلی کردن کار هر عالم و فقیهی نیست؛ در فرهنگ جاهلی معیار تصدیق و تکذیب، قول پدران و گذشتگان بود در چنین فضایی حضرت خدیجه برهان عقلی ارائه کرده، قبل از بعثت به نبوت عامه و نبوت انبیای ابراهیمی معتقد بوده و موحدانه زیسته است.

او تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود:«اگر بخواهی عالم شوی نه اینکه مقلدان دیگران شوی و حرمت علمی عالمان را ببری باید بفهمی چه چیزی آورده ای؟» بین دلال علم و فقیه، بین دلال علم و تفسیر، بین دلال علم و برهان و بین دلال علم و متکلم فرق است. حضرت خدیجه(س) در عصر دلالی محقق بود، او قبل از بعثت پیامبر(ص) خداوند را موحدانه عبادت می کرد، آیا ارزش ندارد شخصیت زنی چون حضرت خدیجه (س) شناخته شود؟

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه فرهنگ جاهلیت فرهنگ تقلید و دلالی است، گفت: در چنین عصری حضرت خدیجه زیست می کند و این مایه افتخار ماست که چنین مادری داریم؛ کسی که ۱۲ ائمه را به بار آورده است.

او افزود: حضرت خدیجه کبری آمده فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کند چون فرهنگ جاهلی اقتصاد جاهلی دارد اقتصادی که بر پایه ربا دور می زند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه بارها گفته ایم از آمریکا کاری ساخته نیست همانطور که نبود؛ گفت: ۸ سال جنگ خارجی و دو سال جنگ داخلی داشتیم در تمام این ۱۰ سال آمریکا نتوانست کاری کند و نمی تواند کاری کند چون خدا با شماست اما همین آدم بی عرضه اگر بگوید گزینه نظامی روی میز است همه حساب می برند اما خداوند فرمود گزینه نظامی روی میز قرآن من است ولی کسی توجه نمی کند.

او افزود: در جاهلیت کهن که ربا، پیمان اقتصادی و تجاری رسمی و دامن فروشی تجارت رسمی بود، حضرت خدیجه همه اینها را تحریم کرده بود و نیز جلوی ربا را گرفت. امروز هم در فضای مجازی تجارت رسمی یک عده از همان جاهلیت کهن است.

این استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر می بینید این همه ائمه (ع) خضوع در پیشگاه مادر خود می کنند نه برای اینکه مادر ۱۲ معصوم است چون فاطمه بنت اسد هم همان جایگاه را دارد بنابراین اگر بخواهیم رهاورد او را در اسلام ببینیم تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، تحریم بانکهای ربوی، تحریم مراکز فساد در فضای مجازی و غیر مجازی از کارهای اوست؛ اگر می خواهیم مادر ما از ما راضی باشد باید راه او را طی کنیم و فرقی بین زنده و مرده نیست این از حقوق فرزند بر پدر و مادر است.

او افزود: ما باید باور کنیم احترام کردن بزرگان و ائمه هدی تنها زیارت آنها نیست بلکه باید راه آنها را ادامه دهیم. حضرت خدیجه ویژگی های خاصی چون طرف مشورت پیامبر قرار گرفتن و غذابردن برای پیامبر در کوه حرا دارد و البته این مورد اخیر را تنها حضرت علی(ع) خبر داشت.

آیت الله جوادی آملی از حضرت خدیجه به عنوان مریم ثانی نام برد و ادامه داد: حضرت خدیجه کبری چون زن است الگوی جامعه است نه تنها الگوی زنان. الگوی جامعه بد نه زنان بد که زن نوح است بنابراین زن، الگوی جامعه است و حضرت مریم الگوی جامعه خوب است.

او نبوت، رسالت، رهبری و مرجعیت را کار اجرایی دانست و افزود: پشتوانه نبوت و رسالت، ولایت است و اینها کمال نیست بلکه فقاهت و اجتهاد کمال است و زن می تواند در حد صاحب جواهر و بالاتر ظاهر شود و شاگرد تربیت کند.

این مفسّر قرآن کریم با بیان اینکه قرآن کریم یک عده گمراه را گمراه تر و یک عده براه را براهتر می کند، گفت: حضرت خدیجه از دو منظر مادر ماست؛ یکی اینکه پیامبر اکرم فرمود:« فرزندان ما شوید» پس اگر پیامبر(ص) را به عنوان پدر انتخاب کردیم، حضرت خدیجه هم به عنوان مادر خود انتخاب کردیم.

او اظهار داشت: ما هر لحظه این حقوق را بررسی کنیم همین است. حضرت علی(ع) هم از یک منظر فرزند خدیجه کبری است و ایشان در مقطعی در پرورشگاه حضرت خدیجه بود هرچند تربیت او الهی بود. حضرت علی از ابتدا تحت تربیت پیامبر اکرم قرار گرفت و تمام امور داخلی او به عهده حضرت خدیجه(س) بود.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه طبق سخن حضرت علی(ع) اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد، حضرت خدیجه بود گفت: حضرت خدیجه نه تنها ام المومنین فقهی بلکه ام المومنین فرهنگی، ام المومنین اقتصادی و ام المومنین عفاف و حجاب است.

او به شیوه استاد خود در مکاتبات خود اشاره کرد و افزود: من زمانی که تهران به تحصیل اشتغال داشتم، جزوه ایشان را گرفتم مشاهده کردم بالای تمامی صفحات بدون استثناء ذکر شده است«بسم الله الرحمن الرحیم؛ یا صاحب الزمان ادرکنی». اینها باور کردند که ائمه ولایت دارند.

این مرجع تقلید با تصریح به اینکه نهال فروشی غده ای برای حوزه است؛ ابراز کرد: حوزه های نجف را مرجعیت دینی حفظ می کند، خداوند به هرکسی استعدادی داده است و در قبال آنچه خدا داده مسئولیم، دین مردم وابسته به مرجعیت است بنابراین اگر طلبه ای آن هوش را در خود می بیند آن را ارزان نفروشد این نهال فروشی آفتی برای حوزه است.

او با اشاره به تبعات جنگ جهانی اول و دوم بیان داشت: ما شرّ بالذات در عالم نداریم اینها شرّ بالعرض است؛ اگر این دو جنگ و جریان مشروطه نبود، علامه طباطبایی مختصری بیشتر از ساقی می نوشت.

آیت الله جوادی آملی گفت: این انقلاب صدها مساله آورد و صدها جواب می خواهد. اگر استعدادی در خود دیدید باید جواب خدا را بدهید. ما باید بر زندگی خود مسلط باشیم و این پیام مادر ماست.

او تاکید کرد: امروز شبهه علمی، شبهه کانت و هگل است که جوانان ما با سجاده دانشگاه می روند و بی نماز بر می گردند. آنکه جوان با سجاده را بی نماز می کند پاسخ به شبهه کانت و هگل است.

 


٠٩:١٤ - 1395/10/04    /    شماره : ٨٠٦٨٨    /    تعداد نمایش : ٥٩٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: