مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢٤ فروردين ١٣٩٤      ساعت: ١٢:٥٤        شماره خبر: ٦١١٣٩          پرینت

تجلیل از برترین‌های مسابقات اروپایی قرآن در آلمان

گروه بین الملل: برترین‌های سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم طی مراسمی در مرکز اسلامی هامبورگ معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، دارالقرآن کریم مرکز اسلامی هامبورگ، سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم را با هدف نشر و ترویج فرهنگ قرآن کریم و زمینه‌سازی رشد و شکوفایی نخبگان قرآنی از چهاردهم تا شانزدهم فروردین برگزار کرد.

جواد الطریحی از هلند، مرتضی صابری از آلمان و فاضل العماره از کشور سوئد نفرات برتر رشته قرائت بزرگسالان این دوره از مسابقات را کسب کردند و یونس حسین، مسیح افضلی و سجاد شیخ‌زاده از کشور آلمان نیز نفرات برتر رشته قرائت گروه سنی نوجوانان بودند.

این دوره از مسابقات با حضور 160 قاری و حافظ و با شرکت بیش از سیصد  نفر از علاقمندان به امور قرآنی از کشورهای آلمان، فنلاند، اتریش، سوئد، هلند، انگلستان، بلژیک، نروژ و دانمارک در رشته های حفظ، قرائت، اذان و مفاهیم قرآن کریم، در دو رده سنی نوجوانان و بزرگسالان برای بانوان و آقایان برگزار شد.

سعید طوسی، از اساتید بین‌المللی قرآن کریم از ایران، حسینی از اساتید کشور دانمارک، رحمت‌الله بیات از اساتید کشور سوئد و ذوالخیرات از اساتید کشور آلمان داوری این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.

مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات با برنامه‌هایی همچون تشرّف به محضر قرآن، تلاوت قرآن، اجرای تواشیح، پخش کلیپ، ابتهال‌خوانی و سخنرانی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، ضمن خوش‌آمدگویی به کلیه حضار و میهمانان شرکت‌کننده در این مراسم، از قرآن کریم به عنوان کتاب نور و هدایت یاد کرد و گفت: انس با قرآن کریم تمامی ظلمت‌ها را از بین برده و انسان را به سمت نور هدایت می‌کند.

وی افزود: ارتباط عمیق با مفاهیم قرآن و عمل به آموزه‌های آن انسان را نورانی کرده و می‌تواند در مسیر زندگی و فکر انسان تأثیرگذار باشد. قرآن کریم در آیه اول سوره ابراهیم خطاب به پیامبر (ص) می فرماید: کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ: کتابى است که آن را به سوى تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوى روشنایى بیرون آورى به سوى راه آن شکست ناپذیر ستوده» به این ترتیب پیامبر اکرم (ص) به واسطه قرآن مردم را از ظلمت‌های فکری، عقیدتی و اخلاقی به سوی نور هدایت می‌کند و راه سعادت و خوشبختی را به آنان نشان می‌دهد.

آیت‌الله رمضانی تصریح کرد: انسان باید یک نظام‌نامه فکری و عقلی داشته باشد و این نظام‌نامه را باید از قرآن اخذ کند. قرآن با سایر کتب آسمانی فرق می‌کند؛ چراکه قرآن کتاب زندگی است و برای تمام ابعاد زندگی انسان چه ابعاد فردی و چه ابعاد اجتماعی برنامه دارد.

وی گفت: اوصافی که در قرآن برای معرّفی قرآن آمده، بسیار زیاد است. از جمله آنها لفظ «مبین» است؛ به این معنا که قرآن هم روشن است و هم روشنگر، ولی انسان برای درک صحیح آن نیاز به متخصص دارد و به فرموده خود قرآن، پیامبر اکرم (ص) زبان قرآن است؛ چراکه در قرآن آمده: «ای پیامبر تو باید قرآن را معنی و تفسیر نمایی و به وسیله قرآن به تعلیم و تربیت و تزکیه نفوس مردم بپردازی». بعد از پیامبر (ص) نیز اهل بیت (علیهم السلام) مفسّرین اصلی قرآن به شمار می‌آیند. چنان‌که در روایات شیعه و سنی نیز ذکر شده است که قرآن و اهل بیت ‌(علیهم السلام) دو امر گران‌سنگی هستند که هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ‌های شیعه، در بخش دیگری از سخنان خود از اسلام به عنوان دین رحمت و پیام‌آور صلح و دوستی یاد کرد و افزود: قرآن شفاست و باعث آرامش می‌شود. قرآن به حوزه اجتماعی توجه فراوانی دارد، به گونه‌ای که بیشتر خطابات قرآن ـ چه در سوره‌های مکی و چه در سوره‌های مدنی ـ خطاب عام، فراگیر و اجتماعی است. متأسفانه برخی افراط‌گرایان با فهم ناقص خود از آیات قرآن معتقدند: جهادی که در قرآن آمده است، به معنی جنگ‌طلبی است و وقتی از آنها سؤال می‌شود، چرا؟ در جواب فقط آیات جهاد را تلاوت و به صورت گزینشی با قرآن رفتار می‌کنند؛ بدون اینکه آیات را در کنار یکدیگر گذاشته و به فهم عمیق و دقیق از قرآن دست یافته باشند، لذا به این بهانه دست به کشت و کشتار انسان‌های بی‌گناه می‌زنند.

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: این درحالی است که دعوت به زندگی اجتماعی توأم با صلح و آرامش از درس‌های مهم قرآن است. اگر زندگی قرآنی به معنای دقیق کلمه در جامعه ترسیم شود؛ دیگر تندروی، جنگ و کشتار انسان‌های بی گناه اتفاق نمی‌افتد. حضرت امیر (ع) می‌فرمایند «مؤمن کسی است که اگر پیش او باشید، احساس امنیت می‌کنید». قرآن نامه خدای بزرگ است و انسان با تلاوت قرآن جلوه‌های مهربانی خدا را بیشتر درک می‌کند. او «اله الناس» است و مهربانی او عام است؛ به این معنا که او تنها خدای من و خانواده من و دوستان من نیست او خدای همه بشریت است و رحمت و رأفتش بر همگان ساری و جاری است. لذا انسان باید بکوشد که صفات الهی را در خود متجلی نموده و در کنار دیگران با صلح و آرامش و مهربانی زندگی کند.

 امیر مومنان علی (ع) می‌فرمایند: «وقتی انسان آیاتی را که به صفات و نعمات بهشتی اشاره دارد،  تلاوت می‌کند، اشک شوق می‌ریزد و وقتی آیات عذاب الهی را تلاوت می‌کند، اشک خوف می‌ریزد و برای رهایی از عذاب الهی از خدای متعال کمک می‌طلبد.»

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین انصاری، مسئول دارالقرآن مرکز اسلامی هامبورگ نیز ضمن خوش‌آمدگویی، از حضور باشکوه همه شرکت‌کنندگان، اساتید و قاریان تقدیر و تشکر کرد.

بنا بر این گزارش، مرحله مقدماتی این مسابقات پانزدهم فروردین در دو نوبت صبح و بعد ازظهر برگزار شد که طی آن بانوان و آقایان شرکت‌کننده در سالن‌های جداگانه در رشته‌های مختلف به رقابت پرداختند. همچنین مسابقه مفاهیم نیز به صورت کتبی بعدازظهر این روز در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

مرحله نهایی این دوره از مسابقات صبح شانزدهم فروردین برگزار شد که طی آن فینالسیت‌های رشته‌های قرائت نوجوانان و بزرگسالان در فضای پرشور عاشقان قرآن کریم با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات اروپایی قرآن کریم نیز، بعد از ظهر شانزدهم فروردین با حضور جمع زیادی از مشتاقان کلام وحی و نیز شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار و طی آن به نفرات برگزیده هر رشته هدایای نفیسی اهدا شد. همچنین به رسم یادبود به تمامی شرکت‌کنندگان لوح تقدیر این دوره از مسابقات تقدیم شد.

در مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمّدی، رئیس مرکز اسلامی برلین سخنرانی کرد و ضمن ابراز خرسندی از حضور با شکوه شرکت‌کنندگان و نیز قدردانی از همه مسؤولان برگزاری این دوره از مسابقات، از قرآن به عنوان تجلّی تدوینی خداوند یاد کرد و گفت: تجلّی تدوینی خداوند، قرآن است، قرآن «حبل الله» یعنی ریسمان الهی است. آن هم نه ریسمان افتاده؛ بلکه ریسمانی آویخته از آسمان برای هدایت و دستگیری متحیّران. قرآن اول و آخر دنیا را به آدمی معرفی کرده و هویت انسان را بر او نمایان و نگاه انسان را به عالم خلقت عوض می‌کند.

وی خطاب به حاضران افزود: بیایید با نگاه قرآنی به زندگی و به خودمان نگاه کنیم. محور اخلاق، کرامت است که خداوند به انسان داده است.  قرآن خود را در جایی عظیم و در جایی دیگر با شکوه معرفی می‌کند. صوت قرآن دل انسان را به ملکوت می‌برد و هرکس با قرآن انس بگیرد، هدایتش افزایش می‌یابد و از گناهانش کاسته می‌شود. اگر آدمی زندگی استوار می‌خواهد باید به قرآن رجوع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: برای مسلمانان در خود قرآن وظایف بسیاری در مورد قرآن ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از شنیدن قرآن، تأمل در قرآن، تلاوت و قرائت پشت سرهم آیات قرآن، ترتیل قرآن، فهم قرآن، تدبر و پیگیری آیات قرآن و بزرگ‌شمردن قرآن و اهمیت دادن به آن.

وی ادامه داد: قرآن نامه زندگی است و باید آن را با دل و جان در اختیار بگیریم و ازدستوراتش تبعیت و پیروی کنیم. قرآن می‌گوید: « قولوا للنّاس حسناً: با همه مردم با لحن خوب سخن بگویید»؛ چراکه انسان زیبا است و زیبایی را دوست دارد «لقد خلقناکم فی احسن تقویم» لذا حتی در مقابل عمل بد دیگران باید با نیکی پاسخ بگوئیم «ادفع بالتی هی احسن». 

یادآور می‌شود، هم‌زمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) مراسم جشنی در روز پنج‌شنبه، بیستم فروردین، با حضور مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از ملیت‌های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

این مراسم شامل برنامه‌های متنوعی از جمله قرائت دعای کمیل، قرائت قرآن کریم، دکلمه‌خوانی و توصیف کمالات والای بانوی دو عالم، مدیحه‌سرایی، تواشیح، مسابقه و سخنرانی بود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل